שבוע 40 ואילך – היריון עודף

 
בדיקות מומלצות

בדרך כלל אין צורך לבצע בדיקות בשבוע זה.


התפתחות העובר

העובר כבר מפותח מספיק וכעת עליו לצאת.


השפעת ההריון עליך

בשבוע זה העליה הממוצעת שלך במשקל היא של כ- 12.5 ק"ג הנחלקים בין 3400 גרם משקל העובר, 650 גרם משקל השליה, 800 גרם משקל מי השפיר, 970 גרם משקל הרחם רחם, 405 גרם שהתווספו לשדיים, 1450 גרם דם, 1480 גרם בצקת, ו- 3345 גרם מאגרי שומן. בקיצור, גם לאחר הלידה סיכוי טוב שחלק מהמשקל יישאר אתך וילך וירד בהדרגה בתקופת ההנקה.
את אמורה להרגיש את תנועות העובר בבוקר בצהריים ובערב, ומעתה את צריכה להיות מודעת לתנועות אלה ולבצע מעקב אחריהן. אם את לא מרגישה בתנועות, שכבי על צד שמאל. תנוחה זו מאפשרת זרימת דם מקסימלית לרחם, מאחר והורידים הגדולים שנמצאים בצד הימני של עמוד השידרה לא נלחצים. אכלי משהו קטן (בריא – פרי, תמר). שימי יד על הרחם ונסי להרגיש את העובר. אם במשך 30 דקות שכאלו לא חשת בתנועות יש לפנות מיד לבדיקת רופא במוקד או במיון.

רוב הסיכויים שעד השבוע הזה כבר תלדי. אם בכל זאת הגעת עד הלום וטרם ילדת נכנסת לשלב שנקרא "הריון עודף". בשלב זה אין יותר מה להרוויח מהשארות העובר בבטן ומנגד יש מה להפסיד. החל משבוע זה מתחילים במעקב הריון עודף הכולל בדיקות מוניטור, אולטרסאונד ובדיקת רופא כל שלושה ימים. המעקב מתבצע בדרך כלל במוקדים של קופות החולים או בבתי החולים.
בכל מקרה של ירידה בתנועות עובר, דימום, ירידת מים או צירים סדירים עלייך לפנות לבדיקת רופא.
רק כ- 10% מההריונות יגיעו לשבוע 42 ומרבית הנשים ילדו לפני שיגיעו לשבוע זה. במידה ולא מתרחשת לידה ספונטנית עד שבוע 41-42, מומלץ לבצע השראת לידה. זאת אומרת שנותנים תרופות לזירוז הלידה. אין טעם להמשיך בהיריון והמשך היריון כזה כרוך בסכנות לבריאות העובר.